1. Maar de basis is webdesign
    Bij het maken van een goed ontwerp van uw website hanteert u een aantal basisregels. Het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid) of de eerste usability law van Steve Krug “Maak me niet te denken” maakt meteen duidelijk dat uw website makkelijk te gebruiken moet zijn om goed te zijn. De website kan nog steeds “mooi” zijn, als hij niet bruikbaar is zal hij nooit goed zijn. Om in het thema “surfen” te blijven: zelfs in het meest idyllische surfparadijs ben je niets zonder golven.
  2. Inspireren
    Als je een nieuwe website wilt ontwerpen, heb je kennis nodig, dus kijk eerst naar inspiratie. Met verschillende toepassingen kun je op zoek gaan naar inspiratie voor alle soorten design, dit kan variëren van websites tot ansichtkaarten en nog veel meer.
  3. Wireframes en User Flows
    Als u een groter project heeft zoals een webshop, webapplicatie of gewoon veel content, gebruik dan Wireframes, User Stories en User Flows voordat u begint met het ontwerp. Waarom dit zo belangrijk is en u dit het beste kunt u hier lezen. U kunt deze zaken vergelijken met het bouwplan voor uw project, als uw plan compleet is bent u er zeker van dat u het project tot een goed resultaat kunt ontwikkelen.

4 Roosters en verhoudingen
Elke website heeft een evenwichtige verhouding tussen inhoud en witruimte nodig om een goede balans te creëren. Om dit evenwicht te bereiken wordt gebruik gemaakt van een grid, er zijn verschillende opties zoals Bootstrap of Foundation . Met dit raster verdeelt u uw website in verschillende kolommen, wat erg handig is wanneer u uw mobiele ontwerp gaat maken.

5 Kleuren en kleurenpaletten
Het klinkt logisch, maar het wordt nog te vaak vergeten, kleur is ongelooflijk belangrijk in een ontwerp. Kleuren roepen ook bepaalde gevoelens op bij de gebruikers, dus denk goed na voordat je een bepaalde kleurencombinatie kiest, lees hier meer over de betekenis van kleuren. De combinatie van grijstinten en 1 accentkleur is niet meer aanwezig in webdesign, gelukkig zijn er handige hulpmiddelen om je te helpen bij het maken van kleurencombinaties. Als uw merk nog geen stijlgids heeft waar de kleuren zijn bepaald, of kan uw stijlgids wat extra kleur gebruiken, dan kunt u met deze online tools zoeken naar nieuwe kleurenpaletten:

Adobe Color CC

materieel.io

FlatUIColors/

6. Weblettertypen of lettertypen
Dood Comic Sans MS! Gebruik verschillende lettertypen en lettergroottes om een visuele hiërarchie op uw website te creëren en gebruik geen Comic Sans MS. Op het web kun je veel goede lettertypes vinden, van gratis tot zeer duur, de lettertypes die we meestal gebruiken zijn te vinden op fonts.adobe & fonts.google. Om een visuele hiërarchie te creëren op uw website, kunt u het beste verschillende lettertypes gebruiken, zodat u een lettertype kunt gebruiken voor al uw titels en een lettertype voor uw teksten.

7. Navigatie
Ook in de navigatie is er een gouden regel en deze gouden regel is een maximum van 7 items in je hoofdnavigatie. Heeft u veel inhoud op uw website of een webshop met veel categorieën, dan zijn er een aantal tips om dit maximum niet te overschrijden. Een van de belangrijkste tips is om de website op te delen in grote boeken per doelgroep. Bij banken heb je bijvoorbeeld de splitsing tussen particulieren en ondernemers ( kbc.be ). Deze opsplitsing kan je doen als je weet dat je verschillende doelgroepen hebt die een heel ander aanbod op je website nodig hebben.

8. Design is persoonlijk
Zoals we in tip 2 al zeiden, kun je je zeker laten inspireren door andere ontwerpen of ontwerpers. Wat een goed ontwerp onderscheidt van een gewoon ontwerp is de persoonlijkheid, je kunt dit bereiken door je LUD’s te vertalen in je ontwerp. Een andere manier om uw ontwerp een persoonlijk tintje te geven zijn “paaseieren”, dit zijn speelse extra’s die verborgen zitten in uw ontwerp.

9. Stop nooit met testen
Als laatste tip en misschien wel de belangrijkste tip, hebben we het over testen. In elke fase van het ontwerpproces moet je testen uitvoeren, variërend van een usability test met wireframes tot browser testen of A/B testen.

Uiteinden voor een Beter Websiteontwerp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *