1. Bepaal voor wie u schrijft: wie is uw ideale klant? Waarover wil hij of zij meer weten of meer te weten komen? Je schrijft niet voor iedereen, maar je richt je op een specifieke persoon. Moeite om uit te vinden wie uw ideale klant is? Lees dan ons artikel over corporate storytelling.

Bepaal wat het doel van uw blog is: Voor de meeste ondernemers is het om meer van uw producten of diensten te verkopen. Wat moet u doen om dit mogelijk te maken? Hoe past uw blog in uw (online) marketingstrategie? Wilt u ook geld verdienen met uw blog via affiliate marketing en reclame, of ligt de nadruk op het genereren van leads?

  1. Bepaal uw stem (tone of voice). Toon uw persoonlijkheid in uw blogs. Welk beeld wilt u dat uw lezers van u en uw bedrijf krijgen als ze uw blogs lezen? Schrijft u bijvoorbeeld in de u of in uw formulier? Wilt u professioneel, grappig of liever luchtig zijn? Kies uw toon en blijf erbij.
  2. Beslissen of je alles zelf kunt doen. Wees realistisch over hoeveel tijd je moet besteden aan bloggen en of je de vaardigheden hebt om dat te doen. Misschien is het beter om hulp te krijgen van een professionele copywriter zoals Tellpunt.
  3. Waarover moet je bloggen? Een vraag met een eenvoudig antwoord: beantwoord de vragen van uw klanten. De basis van bloggen is dat u vragen beantwoordt die uw (potentiële) klanten zich stellen. Dat weet u door uw eigen ervaring, door uw bedrijfsverhaal en door keyword research.
  4. Focus op kwaliteit en niet op kwantiteit. Schrijf langere berichten die de tand des tijds kunnen doorstaan. Je kunt oudere berichten later updaten, natuurlijk, maar de inhoud moet relevant blijven. Een paar goede ideeën voor zogenaamde ‘evergreen’ blog posts zijn lijsten, how-to’s en tutorials (zoals hoe te beginnen met bloggen, breien, glutenvrij koken, etc.).
  5. Zorg voor structuur in je verhaal. Zorg voor een begin, een midden en een einde zonder onnodige uitweidingen. De lezer moet op een logische en snelle manier door je verhaal worden geleid. Vergeet niet dat website lezers heel vaak zullen scrollen. Ze lezen de eerste en laatste pagina en beslissen dan of ze ook het middenstuk zullen lezen. Zorg ervoor dat beide paragrafen sterk zijn.
  6. Gebruik beeldmateriaal om de aandacht te trekken. Mensen houden van kleur en foto’s. Zoek gratis en licentievrije (!) Foto’s online (bijvoorbeeld unsplash.com) en gebruik een gratis programma zoals Canva om prachtige beelden te maken.
  7. Optimaliseer uw blogberichten voor de zoekmachines. Doe uw zoekwoordonderzoek om uit te vinden welke woorden en zinnen uw doelgroep online zoekt. Gebruik deze trefwoorden in uw artikel, en verwerk ze strategisch in de titel, titels en titels van afbeeldingen. Lees deze blog voor een stap-voor-stap uitleg over hoe trefwoordenonderzoek te doen.

10 . Deel uw kennis! Deel uw blog op uw social media kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, en ga zo maar door. Deel het in je nieuwsbrieven. Vertel iedereen in je netwerk over je blog en stuur relevante artikelen per e-mail. Probeer op deze manier de interactie met uw lezers te vergroten.

11.Maak van uw lezers uw klanten. U schrijft niet als hobby, maar om uw bedrijf te laten groeien. Wanneer mensen naar uw blog komen, maakt u het gemakkelijk voor hen om zich in te schrijven op uw nieuwsbrief. Maak dit extra verleidelijk door het geven van een gratis e-boek, of een andere loodmagneet. Via e-mailmarketing kunt u hen regelmatig nieuwe blogberichten sturen en hen overtuigen van uw diensten of producten.

De 11 beste tips voor het bouwen van een succesvol zakelijk blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *